Kirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201ContentsContents173495ENJournal Article20220405https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173495_d568b85dc075b3909921231c082eb421.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201The theory of the transformation of the false criminal procedure (a comparative study)نظریة تحول الإجراء الجنائی الباطل (دراسة مقارنة)129173496ENMuhammad Abbas Hamoudi Al-ZubaidiJournal Article20220405The root of idea of conversion in procedural behaviours and actions extends into Romanian legal thought, which know the idea of conversion; praetor contributed with an important role in its spread. Because of that, many of laws affected included French and Egyptian law, where it becomes a general theory within the modern law theories in the objective and procedural filed. That was with intent reducing of the formalism and facing the practical needs with consideration of achieving justice. Indeed, the idea of conversion was knew by the Egyptian legislator in the field of the objective law, firstly. Where it mentioned in legal section (144) of the civilian law no. (131) in 1948. Then, the legislator transfers the idea into the field of procedural law, where the legal section (24) of Egyptian civil and commercial pleadings law no. (13) in 1968. The subject that in it the idea of conversion in Egyptian legislation had objective legislative cover and procedural (formal). For activating the idea of conversion of criminal procedure in Iraqi law to accelerate procedures of criminal case, and because of the Iraqi legislator did not take the idea of conversion except in the field of objective law where the legal section (140) of civil law no. (140) in 1951. As a foundation on that the hypothesis concept of this research based on (indeed the absence of the idea of conversion in the Iraqi procedural laws does not mean it is invalid, because it is a one of the items of the general legal regulations. The researcher goes to invite the Iraqi legislator to make the law of civil pleadings included with a similar text to that the Egyptian legislator used in civil and commercial pleadings law. Then, to proceed after it accepted from the judgment of the first section of the Iraqi civil pleadings law, which made this law as a reference to all of the pleadings and procedures laws into actions of the idea of conversion of the criminal procedure in the field of law of origins of criminal trials.إن فکرة التحول فی التصرفات والأعمال الإجرائیة، تمتد جذورها إلى الفکر القانونی الرومانی، الذی عرف فکرة التحول وساهم البریتور بدور بارز فی إنشائها، وقد تأثرت بذلک کثیر من القوانین منها القانون الفرنسی والألمانی والمصری، حتى أصبحت نظریة عامة من نظریات القانون الحدیث فی المجال الموضوعی والإجرائی، وذلک بقصد التخفیف من الشکلیة ومواجهة الحاجات العملیة وإعمالاً لاعتبارات تحقیق العدالة.ولقد عرفت فکرة التحول من قبل المشرع المصری فی إطار القانونی الموضوعی أولاً، حیث نصت علیها المادة (144) من القانون المدنی رقم (131) لسنة 1948، ثم نقل المشرع الفکرة إلى إطار القانون الإجرائی، حیث نصت المادة (24) من قانون المرافعات المدنیة والتجاریة المصری رقم (13) لسنة 1968، الأمر الذی أصبحت فیه فکرة التحول فی التشریع المصری ذات غطاء تشریعی موضوعی وإجرائی (شکلی).ولغرض تفعیل فکرة تحول الإجراء الجنائی الباطل فی القانون العراقی لتسریع إجراءات الدعوى الجزائیة ولکون المشرع العراقی لم یأخذ بفکرة التحول إلا فی إطار القانون الموضوعی حیث کما جاء بالمادة (140) من القانون المدنی رقم (140) لسنة 1951، وتأسیساً على أن معالم فرضیة هذا البحث تقوم على إن عدم النص على فکرة التحول فی القوانین الإجرائیة العراقیة لا یحول دون الأخذ بها، لأنها تعد من مفردات النظم القانونیة العامة. فإن الباحث یذهب إلى دعوة المشرع العراقی لتضمین قانون المرافعات المدنیة نصاً مماثلاً للنص الذی اعتمده المشرع المصری فی قانون المرافعات المدنیة والتجاریة، لننطلق بعد إقرارها من حکم المادة الأولى من قانون المرافعات المدنیة العراقی التی جعلت من هذا القانون مرجعاً لکافة قوانین المرافعات والإجراءات، إلى إعمال فکرة تحول الإجراء الجنائی الباطل فی إطار قانون أصول المحاکمات الجزائیة.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173496_db0bf3a6b999dc6dbacf45956f4cc369.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201Legal arrangement for scientific promotions in Iraq (Evaluation Analytical Study)التنظیم القانونی للترقیات العلمیة فی العراق (دراسة تحلیلیة تقویمیة)79107173497ENWafa Abdul-Fattah Al-NuaimiJournal Article20220405The subject of scientific promotions is one of the renewed topics in the jurisprudence of administrative law, due to the multiplicity of legislations that dealt with this topic, and the diversity of provisions according to the educational and academic system adopted by each country separately, and considering the importance of this topic, we find that the Iraqi legislator issued many legislations that regulate the scientific promotion For the university service employee, including the Ministry of Higher Education and Scientific Research Law No. (40) for the year 1988 and the National Higher Education Law No. (25) for the year 2016, and the instructions for scientific promotions No. (167) for the year 2017, so our research tagged (The Legal Organization for Scientific Promotion in Iraq) cameTo shed light on the objective and procedural provisions of the scientific promotion, and try to evaluate the wrong jurisprudence that accompanied this topic and in a way that leads to keeping abreast of the scientific promotions of the developments taking place in the global collections and other other detailed provisions.یعد موضوع الترقیات العلمیة من المواضیع المتجددة فی فقه القانون الإداری، وذلک لتعدد التشریعات التی عالجت هذا الموضوع، وتنوع احکام باختلاف النظام التعلیمی والاکادیمی الذی تعتمده کل دولة على حدة، وبالنظر لأهمیة هذا الموضوع لذا نجد قیام المشرع العراقی بإصدار العدید من التشریعات التی تنظم الترقیة العلمیة لموظف الخدمة الجامعیة ومنها قانون وزارة التعلیم العالی والبحث العلمی رقم (40) لسنة 1988 وقانون التعلیم العالی الأهلی رقم (25) لسنة 2016، وتعلیمات الترقیات العلمیة رقم (167) لسنة 2017، لذا فان بحثنا الموسوم (التنظیم القانونی للترقیات العلمیة فی العراق) جاء لیسلط الضوء على الاحکام الموضوعیة والاجرائیة للترقیة العلمیة، ویحاول تقویم الاجتهادات الخاطئة التی رافقت هذا الموضوع وبالشکل الذی یؤدی الى مواکبة الترقیات العلمیة للمستجدات الحاصلة فی النشر فی المستوعبات العالمیة وغیرها من الاحکام التفصیلیة الأخرى.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173497_bbcfb2bb092c9b3b7611e705c826993d.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201THE LEGAL VALUE OF IRAQ'S JOINING THE STATUTE OF THE HAGUE CONFERENCE ON PRIVATE INTERNATIONAL LAW "HCCH"القیمة القـانونیة لإنضمـام الـعـراق إلى النظـام الأسـاس لمـؤتَمر لاهـای للقانون الـدَولـی الخاص "HCCH"108141173498ENZeena Hazim AL-JuboryJournal Article20220405The Hague Conference of Private International Law is a global intergovernmental organization in which different legal traditions are fused. It develops personal, family and business attitudes associated with more than one common country in the world, and builds bridges between different legal systems, by adopting special rules known as “Rules of Private International Law”. The conference’s legal mission is to work for the “progressive unification of the rules of private international law” by creating internationally agreed rules regarding international jurisdiction, applicable law, and the recognition and implementation of foreign judgments in a wide range of areas of law from commercial and banking law to international civil procedures, and from child protection to issues of marriage and personal status, and Iraq today is considered one of the countries seeking membership to join the basic system of the Hague Conference on Private International Law.مؤتمـر لاهـای للقانون الدولـی الخاص هو منظمـة حکومیة دولـیة، تنصهر فیها التقالید القـانونیة المختلفة، تقوم بتطویر المواقف الشخصیة والعائلیة والتجاریة المرتبطة بأکثر من دولة واحدة شائعة فی العالم، وبناء الجسور بین النظم القـانونیة المختلفة، عن طریق اعتماد قواعد خاصة تعرف باسم قواعد "القـانون الدولـی الخاص" والتی تلبی الاحتیاجات العالمیة، والمهمة القـانونیة للمؤتمـر هی العمل من أجل "التوحید التدریجی لقواعد القـانون الدولـی الخاص" من خلال إیجاد قواعد متفق علیها دولـیا فیما یتعلق بالاختصاص القضائی الدولـی، والقـانون واجب التطبیق، والاعتراف بالأحکام الأجنبیة وتنفیذها فی مجموعة واسعة من المجالات فی القـانون التجاری والقـانون المصرفی إلى الإجراءات المدنیة الدولـیة، ومن حمایة الطفل إلى مسائل الزواج والحالة الشخصیة، ویعد العراق الیوم من احد الدول التی تسعى للحصول على عضویة الانضمام للنظام الأساس لمؤتمـر لاهـای للقانون الدولـی الخاص.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173498_8b173d77a0a5548695cd840908a99a6d.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201Electronic Administrative Contract Disputes Under Smart Managementتسویة منازعات العقو د الإداریة الإلکترونیة فی ظل الإدارة الذکیة141161173499ENAlia Ghazi MusaJournal Article20220405The various countries have developed the performance of public administration of their services to the public of citizens by utilizing information and communication technology. The technical and modern means of electronic contracts have been introduced, and the importance of the subject in the establishment of electronic administrative contracts by government agencies has been developed as a means of exchanging and transmitting data and electronic correspondence. The development of the work of the administration on the subjects of administrative law, including the theory of administrative contract, if we know that the administrative law has fixed rules governing the administrative contract, can be applied to the electronic administrative contract 'in addition to the statement What are the means of dispute settlement in the context of electronic and administrative contracts Do you agree with the administrative arbitration contract philosophy and contact with the public facility In order to address these problems, the research topic was divided into two sections: the first to explain the nature of the electronic administrative contract and its characteristics, the second to show the impact of the implementation of the contract and the means of settling the disputes arising from its implementation.ان الدول المختلفة قد طورت أداء إدارتها العامة لخدماتها لجمهور المواطنین بالاستفادة تکنولوجیاً من المعلومات و الاتصالات فأدخلت الوسائل التقنیة و الحدیثة منها العقود الإلکترونیة و تظهر أهمیة الموضوع فی إنشاء العقود الإداریة الإلکترونیة التی یقومها الجهات الحکومیة بکونها وسیلة لتبادل ونقل البیانات و المراسلات الإلکترونیة و قد انعکس هذا التطور فی عمل الإدارة على مواضیع القانون الإداری و منها نظریة العقد الإداری فإذا ما علمنا ان القانون الإداری فیه قواعد ثابتة تحکم العقد الإداری فهل یمکن تطبیقها على العقد الإداری الإلکترونی ‘ إضافة إلى بیان ما هی وسائل تسویة المنازعات فی إطار العقود الإداریة الإلکترونیة و هل یتفق التحکیم مع فلسفة العقد الإداری و اتصاله بالمرفق العام و لمعالجة هذه الإشکالیات فقد قسمت موضوع البحث الى مبحثین الأول لبیان ما هیة العقد الإداری الإلکترونی و خصائصه، والثانی لبیان أثر تنفیذ العقد ووسائل تسویة المنازعات الناشئة عن تنفیذه و أعقبنا البحث بخاتمة تتضمن النتائج والتوصیات.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173499_4d946bcfd0c6fc54183ed1433023691d.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201The role of multinational corporations in enforcing the rules of public international lawدور الشرکات متعددة الجنسیات فی انفاذ قواعد القانون الدولی العام162183173500ENBasher Sabhan AhmedJournal Article20220405One of the most important needs of public international law is strengthening the mechanisms for implementing its rules. Here lies the importance of a positive role of multinational companies that are utilized in this matter, although multinational companies are not persons of international law, but international practice confirms that they play a positive role On its own sometimes in the implementation of international obligations, therefore the international community, especially the United Nations, should organize the work of multinational companies in the form of international agreements bearing binding, organized and developed rules for the work of these companies due to the increasing role they play, and the international community should strengthen the role of multinational companies. By giving it a role in concluding international treaties that affect its activity, by giving it an opinion and inviting it to conferences leading to the conclusion of those treaties.احد اهم ما یحتاج الیه القانون الدولی العام هو تعزیز الیات تنفیذ قواعده، وهنا تکمن اهمیة وجود دور ایجابی للشرکات متعددة الجنسیات بان یتم الاستفادة منها فی هذا الامر، بالرغم من ان الشرکات متعددة الجنسیات لیست من اشخاص القانون الدولی الا ان الممارسة الدولیة تؤکد على قیامها بدور ایجابی ومن تلقاء نفسها احیانا فی تنفیذ الالتزامات الدولیة، لذلک ینبغی على المجتمع الدولی وخصوصا منظمة الأمم المتحدة ان تنظم عمل الشرکات المتعددة الجنسیات بشکل اتفاقیات دولیة تحمل قواعد ملزمة ومنظمة ومطوره لعمل تلک الشرکات نظرا للدور المتزاید الذی تلعبه، وینبغی على المجتمع الدولی تعزیز دور الشرکات المتعددة الجنسیات من خلال منحها دور فی ابرام المعاهدات الدولیة التی تمس نشاطها من خلال إعطائها رأی ودعوتها الى المؤتمرات الممهدة لأبرام تلک المعاهدات.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173500_9840cfde14076b2a8efce1fc398060f7.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201THE ROLE OF THE UNITED NATIONS IN THE DEVELOPMENT OF NATIONAL CONSTITUTIONSدور الامم المتحدة فی وضع الدساتیر الوطنیة184210173501ENWathiq Abdul Karim HammoudKhaled Ahmed MatarJournal Article20220405The United Nations has an important role in drafting the national constitutions of some countries, especially the countries that have emerged from the conflicts in which they were taking place. The United Nations Organization provides countries that request assistance in drafting their new national constitutions, all means of assistance, whether financial, administrative, logistical and other means. The types of assistance necessary for the proper success of the constitution-making process, and the United Nations aims from this assistance to work to achieve peace and security in these countries so that this will be reflected on the global system as a whole. The United Nations also intervenes in order for countries to be based on a solid and comprehensive constitution for all. It protects human rights and the rule of law and preserves their rights for all .للأمم المتحدة دور مهم فی وضع الدساتیر الوطنیة لبعض الدول، خصوصاً الدول التی تخرج من الصراعات التی کانت تدور بها، وتقدم منظمة الامم المتحدة للدول التی تطلب منها المساعدة فی وضع دساتیرها الوطنیة الجدیدة، کافة وسائل المساعدة، سواء کانت مالیة أم اداریة أم لوجستیة وغیرها من انواع المساعدة الضروریة من اجل انجاح عملیة وضع الدساتیر بشکلها الصحیح، وتهدف الامم المتحدة من هذه المساعدة فی العمل على تحقیق السلم والامن فی هذه الدول لینعکس ذلک على النظام العالمی ککل، کذلک تتدخل منظمة الامم المتحدة من اجل ان تستند الدول على دستور رصین وشامل للجمیع، ویرعى حقوق الانسان وسیادة القانون ویحفظ للجمیع حقوقهم.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173501_61a302ec8dbcc7b8f728acc680dbb6c8.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201Legal scope of the right to privacyالنطاق القانونی للحق فی الخصوصیة211252173502ENAvan Abdulaziz RedaJournal Article20220405The right to privacy is a relatively recent term and is synonymous with the term private life. However, legal jurisprudence differed in defining the elements within its scope, so an attempt was made to include some things within the list of values given by the idea of the right to privacy, by extracting the elements agreed upon by opinions. Conflicting about determining the content and scope of the right to privacy, and as a result of the jurists’ differing in determining the scope of the right to privacy, the legislation differed in that as well. Therefore, in this study, we will try to present a set of legal problems that require answering, such as determining the legal scope of the right to privacy? What are the elements agreed to be included in the scope of the right to privacy? What is the position of comparative legislation on thatإن الحق فی الخصوصیة إصطلاح حدیث نسبیاً وهو مرادف لإصطلاح الحیاة الخاصة ، إلا أن الفقه القانونی إختلف فی تحدید العناصر الداخلة فی نطاقه، لذا تمت محاولة إدراج بعض الأمور ضمن قائمة القیم التی تعطیها فکرة الحق فی الخصوصیة، وذلک من خلال إستخلاص العناصر التی تتفق علیها الآراء المتعارضة بشأن تحدید مضمون ونطاق الحق فی الخصوصیة ، ونتیجة لإختلاف الفقهاء فی تحدید نطاق الحق فی الخصوصیة، فقد إختلفت التشریعات فی ذلک أیضاً، علیه سنحاول فی هذه الدراسة طرح مجموعة من المشکلات القانونیة التی تتطلب الإجابة عنها کتحدید النطاق القانونی للحق فی الخصوصیة؟ وماهی العناصر المتفق على إدراجها فی نطاق الحق فی الخصوصیة؟ وماهو موقف التشریعات المقارنة من ذلک.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173502_b26ba04cfafe78bead0ece1a823599c7.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201The nature of the relationship between the Security Council and the International Criminal Court within the scope of referral and postponement of proceduresطبیعة العلاقة بین مجلس الأمن والمحکمة الجنائیة الدولیة فی نطاق الإحالة وتأجیل الاجراءات253272173503ENTaher Khalaf SalimJournal Article20220405After the negotiating parties included the texts regulating the independence of the International Criminal Court and the articles specific to its relationship with international organizations in general and the United Nations in particular, it became necessary to determine the nature of that relationship between the executive organ of the United Nations, the Security Council, and the court, knowing that the nature of each is different from the other, as the Court is a body Judicial, while the Security Council is a political body, although there is a qualitative rapprochement between them in that the main purpose of each is to maintain international peace and security. A hypothesis arises within the scope of the study that the relationship between the court and the council according to the articles of the system is one of subordination at one time and one of control and mutual cooperation at other times. The court and the court and between the Security Council.بعد أنْ اوردت الاطراف المفاوضة النصوص الناظمة لاستقلال المحکمة الجنائیة الدولیة والمواد المحددة لعلاقتها بالمنظمات الدولیة عموما والأمم المتحدة خصوصاً, صار لابد من تحدید طبیعة تلک العلاقة بین الجهاز التنفیذی لمنظمة الأمم المتحدة وهو مجلس الأمن وبین المحکمة, علما ان طبیعة کلاً منهما مختلفة عن الاخر فالمحکمة هیئة قضائیة بینما مجلس الأمن جهاز سیاسی, وان کان هناک تقارب نوعی بینهما فی ان المقصد الرئیس لکل منهما یتمثل فی حفظ الأمن والسلم الدولیین. وتثور فی نطاق البحث فرضیة مفادها ان العلاقة بین المحکمة والمجلس بحسب مواد النظام هی علاقة تبعیة تارة وعلاقة رقابة وتعاون متبادلین تارة اخرى, کما ان هذه العلاقة اخلت بضمانة هامة ورکیزة اساسیة من رکائز العدالة الجنائیة وهی استقلال القضاء والتوازن فی الاسلحة بین الخصوم فی الدعوى الجزائیة أمام المحکمة وبین هیئة المحکمة وبین مجلس الأمن.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173503_41f53e8495b76ef6e507338bbcd5ac16.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201To harmonize the achievement of criminal liability for moral persons and persons enjoying immunity between Iraqi legislation and the United Nations Convention against Corruptionموائمة تفعیل المسؤولیة الجزائیة للأشخاص المعنویة والاشخاص المتمتعة بحصانة فی التشریع العراقی مع اتفاقیة مکافحة الفساد273301173504ENIbrahim Shakir MahmoodOday Tulfah MohammedJournal Article20220405The personal morale and the privileged figures have become a reality in our modern world, and we are not exaggerating, as we have said that they occupy the top rank in the institutions of society. Therefore, criminal legislation has tended to recognize the responsibility of these personalities, which varied between civil, disciplinary and criminal responsibility. As these characters have become engaged in activities and activity no less dangerous than the activities practiced by ordinary individuals, we note the acceleration of national legislation and international conferences in the legalization of the work of those characters and to ensure that it performs its work according to what is useful and useful to the communities, The international conventions that focused on the responsibility of moral persons and persons enjoying immunity of any kind are the United Nations Convention against Corruption. Through our study, we will highlight the compatibility of Iraqi Legislation The provisions of the Convention in achieving the criminal responsibility of those people.أصبحت الشخصیة المعنویات والشخصیات المتمتعة بحصانة امر واقع فی عالمنا المعاصر , بل ولا نغالی اذ ما قلنا بانها تحتل مرتبة الصدارة فی مؤسسات المجتمع لذلک اتجهت التشریعات الجنائیة الى الاقرار بمسؤولیة تلک الشخصیات، وقد تباینت تلک المسؤولیة بین مسؤولیة مدنیة واخرى تأدیبیة وثالثة جزائیة . ولما کانت تلک الشخصیات قد اصبحت تمارس اعمال ونشاط لا یقل خطورة عن النشاطات التی یمارسها الافراد العادیین لذلک نلاحظ تسارع التشریعات الوطنیة والمؤتمرات الدولیة فی تقنین عمل تلک الشخصیات والحرص على ان تؤدی عملها وفقاً لما هو نافع ومفید للمجتمعات , وبعبارة اصح بما یکفل عدم استغلالها لتحقیق اعمال مجرمة تکون آفة على المجتمع الذی نشأة فیه , ومن بین الاتفاقیات الدولیة التی رکزت على مسؤولیة الاشخاص المعنویة والاشخاص المتمتعین بحصانة أیاً کان نوعها هی اتفاقیة الامم المتحدة لمکافحة الفساد والتی من خلال دراستنا سنسلط الضوء على مدى موائمة التشریع العراقی لنصوص الاتفاقیة فی تحقیق المسؤولیة الجزائیة لتلک الاشخاص.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173504_25fb98dc93fd57bba623290f92f64062.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201The privacy of earing without cause is a source of obligation Comparative Legal studyقراءة نقدیة للکسب دون سبب302322173505ENHaseeb Saleh IsmaelJournal Article20220405Legal systems and ideas confirm that there is a legal reason to gain personal and real rights, and that there is no right without a source for it, and in return, civil laws and legal jurisprudence do not approve of an gain that does not have a reason. The research has clarified what is the gain due to a legal reason and the gain without a legal reason. The gain of the right, whether personally or real right, may be due to a legal reason that has a source from the sources approved by civil legislations with its ability to gain rights through it, the gain may not have a legal reason, which entails an obligation on the acquirer to return the right to its owner in proportion with the loss he suffered, which most civil law regard it as a source of obligation. This research aims to study the specificity of earning without reason as a source of obligation given the existence of several differences between it and the rest of the sources of obligation, which results in the difference in some legal provisions in addition to studying the legal texts related to them and their applications.إن النظم والأفکار القانونیة یؤکدان على وجود سبب قانونی لکسب الحقوق الشخصیة منها والعینیة وأنه لا یوجد حق دون وجود مصدر له، وفی المقابل لا تقر القوانین المدنیة والفقه القانونی بکسب لا یکون له سبب, وقد أوضح البحث ماهیة الکسب بسبب قانونی والکسب دون سبب قانونی، کسب الحق شخصیاً کان أو عینیاً قد یکون بسبب قانونی له مصدر من المصادر التی أقرتها التشریعات المدنیة بقدرته على کسب الحقوق عن طریقه، وقد لا یکون للکسب سبب قانونی مما یترتب علیه التزام على مکتسبه برد الحق لمالکه بقدر ما لحقه من خسارة والذی عده معظم القوانین المدنیة مصدراً للالتزامhttps://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173505_d57b2941c7261613747f36db4ab0bbea.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201((EMPLOYEES STRIKE: BETWEEN A CONSTITUTIONAL RIGHT AND AN ACT PUNISHABLE BY LAW)) A COMPARATIVE ANALYTICAL LEGAL CONSTITUTIONAL STUDY, WITH A FOCUS ON THE IRAQI CONSTITUTION AND LAW"إضراب الموظفین : بین حق دستوری و فعل معاقب علیه فی القانون " دراسة دستوریة قانونیة تحلیلیة مقارنة، مع الترکیز على الدستور و القانون العراقیین"323383173506ENSheet Mustafa Khudhur KakashinJournal Article20220405movements and the workers ’struggle for fairness, when his rights are taken away and there are difficulties in his work conditions, so he demanded to recover them and improve working conditions. That is, the strike to force the management to respond to his legitimate demands, and that step was met with force and criminalization, and after a long and bitter struggle with employers and the ruling systems, the strike was approved as a right. The constitutions of many countries have stipulated that strikes are a right and laws have been issued that regulate the work of workers and recognize it as a right for him to exercise it by peaceful means. Global, regional and international, it is not easy for state governments to overlook it, and in other countries everyone has practiced this constitutionalright. However, the issue of recognition of the right to strike in other countries was limited to the category of workers in the private sector, without translating that order into the inclusion of another group, which is the segment of employees, who were denied the exercise of this constitutional right due to their position in the work regulated by public law under the pretext that the functioning of the public facility is stopped regularly and Increasingly, and for this, everyone who does it criminally and administratively is guilty. Accordingly, a contradiction appeared between what was decided by some constitutions and what was previously legislated, and comparative law jurists succeeded in lifting it. Strike, under certain conditions and by peaceful means, taking into account ensuring the regular and steady functioning of the public utility, The comparative judiciary supported that with its decisions, and considered it a failure of the parliament to organize it that does not mean sacrificing the right, especially in countries that signed international human rights agreements, including Egypt and Iraq, and these agreements became their domestic law to be applied and which abolished the law that was criminalizing it, and thus the right to strike became an effective means of claiming rights For all, including employees, the strike is no longer a crime punishable by law.یرتبط نشوء الاضرابات بتاریخ الحرکات العمالیة ونضال العمال فی سبیل انصافها، عند سلب حقوقه ووجود صعوبات فی ظروف عمله، فطالب باسترجاعها وبتحسین ظروف عمله، وتکررت لدیه المطالبات ورب العمل لا یصغی له، وهو مرتبط معه بعقد من عقود القانون الخاص، فتولد لدیه فکرة ترک العمل أی الاضراب لإرغام الادارة على الاستجابة لمطالبه المشروعة وجوبهت تلک الخطوة بالقوة والتجریم، وبعد صراع طویل ومریر مع اصحاب العمل والانظمة الحاکمة، اقر الاضراب کحق، للعامل ممارسته عند تعرضه لغبن من قبل الادارة. فقد نص دساتیر دول عدیدة على اعتبار الاضراب حق وصدر قوانین تنظم عمل العمال وتقر به کحق له ممارسته بالطرق السلمیة، وانعکس ذلک الامر فی الاخذ به فی المواثیق العالمیة والاقلیمیة والاتفاقیات الدولیة، واصبح حق من حقوق الانسان الاجتماعیة والاقتصادیة وحتى السیاسیة، حیث اضحى للاضراب سند تنظیمی عالمی واقلیمی ودولی، لیس بالسهولة لحکومات الدول التغاضی عنه، وفی دول اخرى صار للجمیع ممارسة هذا الحق الدستوری. بید ان امر الاعتراف بحق الاضراب فی دول الاخرى اقتصر على فئة العمال فی القطاع الخاص، دون ان یترجم ذلک الامر بشمول فئة اخرى وهو شریحة الموظفین، الذین حرموا من ممارسة هذا الحق الدستوری نظرا لمرکزهم الوظیفی المنظم بالقانونی العام وذلک بحجة توقف سیر المرفق العام بانتظام و اطراد، ولاجل ذلک جرم کل من یقوم به جنائیا و اداریا. وعلیه فقد ظهر تعارض بین ما تقرره بعض الدساتیر وبین ما شرعت فی السابق، ونجح فقهاء القانون المقارن برفعه، فذهب الاغلبیة منهم الى تطبیق النص الدستوری للاضراب حتى عند عدم تنظیمه من قبل المشرع واهمال النص الجزائی المجرم له، بذلک اصبح للموظفون فی القطاع العام الحق بممارسة الاضراب وبشروط معینة وبالطرق السلمیة، مع مراعاة ضمان سیر المرفق العام بانتظام واطراد، واید ذلک القضاء المقارن بقراراته، واعتبروه تقاعس للبرلمان فی تنظیمه لایعنی التضحیة بالحق، خصوصا فی الدول التی وقعت اتفاقیات حقوق انسان دولیة ومنها مصروالعراق، وغدت هذه الاتفاقیات بمثابة قانونهما الداخلی المستوجب تطبیقه والذی لغى القانون الذی کان یجرمه، وبذلک اصبح حق الاضراب وسیلة فعالة للمطالبة بالحقوق للجمیع ومنهم موظفین ولم یعد الاضراب جریمة یعاقب علیه القانون.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173506_e22414cee2dd22158ab29e62d5280d92.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201Criminal confrontation to combat corruption in light of Iraqi laws and regulatory bodiesالمواجهة الجنائیة لمکافحة الفساد فی ظل القوانین العراقیة والأجهزة الرقابیة384410173507ENRaad Tohme AwwadJournal Article20220405The phenomenon of administrative and financial corruption is one of the most dangerous phenomena facing countries, especially developing countries, including Iraq, which results in paralysis in the process of construction and economic development, including the destruction of the economy and financial and administrative capacity and its repercussions. The impact on the societal structure and the welfare of society, and the emergence of the phenomenon of corruption at the internal level, and it is necessary to confront it with the national legislative system by international means represented in enacting internal laws and joining the conventions and organizations concerned with combating it. Corruption, and this corruption is like a huge iceberg at the bottom of the sea, from which only the top appears, that is, what is discovered. In the eighties of the last century, its degrees intensified in the nineties, as a result of the economic sanctions imposed on Iraq, in which the living standards of citizens and employees declined very dramatically, forcing some of the weak-minded to seek refuge. To practice corruption in order to cover the usual expenses of their lives, and after 2003 corruption became a normal phenomenon in addition to the weakness of the roles played by the supervisory authorities such as the Financial Supervision Bureau or the Integrity Commission and the offices of the Inspectors General before its abolition, as well as the penal provisions contained in Penal Code No (111) for the year 1969 and its amendments, the Integrity Commission Law No. (30) of 2011, and the Anti-Money Laundering and Terrorism Law. Finance Law No. 39 of 2015 and Central Bank of Iraq Law No. 82 of 2017, despite the announcement by successive governments of their fight against corruption, and therefore it is difficult for the government to eliminate it permanently, as this amount of corruption and its methods have penetrated the corridors of ministries in Iraq to be a cause key to activate scripts. He urged the supervisory authorities in all ministries to play their role in combating the phenomenon of corruption. Corruption The fight against corruption by the regulatory bodies is a vital issue in the political and economic systems in all countries of the world, including Iraq, where it has established oversight bodies that have dealt with this scourge rooted in the societal structure since its establishment. The modern Iraqi state in 1921 and the diversity of its development and influence on the political structure of the successive Iraqi political regimes. Along the way until 2003 and the subsequent fall of the political system, the establishment of a pluralistic democratic political system, and the adoption of a permanent constitution in 2005, the new system faced many challenges that differed in their severity and gravity, and corruption was one of the most important of these challenges, and that one of the most important Corruption risks at the local level wastage of public money and misallocation of funds. Resources and possibilities for development in local units, inefficiency of public services provided to citizens, poor climate investment, and low economic growth. Many researchers and scholars have classified corruption into a number of behavioral forms and manifestations .تُعدّ ظاهره الفساد الإداری والمالی من أخطر ما تواجهه البلدان وعلى الأخص الدول النامیة ومنها العراق والتی یترتب علیها شلل فی عملیة البناء والتنمیة الاقتصادیة بما تنطوی علیه من تدمیر الاقتصاد والقدرة المالیة والإداریة وأثرها على البنیة المجتمعیة ورفاهیة المجتمع، وإن ظاهرة الفساد ظاهرة برزت على الصعید الداخلی والإقلیمی والدولی فیقتضی مواجهتها من قبل المنظومة التشریعیة الوطنیة بوسائل عالمیة تتمثل بتشریع قوانین داخلیة والانضمام الى الاتفاقیات والمنظمات المعنیة بمکافحة الفساد، وإن الفساد یشبه بجبل الثلج الضخم فی قاع البحر لا یظهر منه إلا القمة أی ما یکتشف أما ما خفی فأعظم بکثیر، وقد شهد العراق موجات من الفساد الاقتصادی والمالی والاداری ظهرت بشکل ملفت للنظر فی ثمانیات القرن الماضی واشتدت درجاتها فی التسعینات منه اثر العقوبات الاقتصادیة التی فرضت على العراق، والتی انخفضت فیه المستویات المعاشیة للمواطنین والموظفین بشکل کبیر جدا اجبرت بعض ضعاف النفوس الى اللجوء الى ممارسة الفساد من اجل تغطیة النفقات الاعتیادیة لحیاتهم , وبعد عام 2003 أصبح الفساد ظاهرة اعتیادیة الى جانب ضعف الادوار التی تمارسها الجهات الرقابیة کدیوان الرقابة المالیة او هیئة النزاهة ومکاتب المفتشین العمومیین قبل الغائها کما ان النصوص العقابیة الواردة فی قانون العقوبات رقم (111) لسنة 1969 المعدل وقانون هیئة النزاهة رقم (30) لسنة 2011 وقانون مکافحة غسل الاموال وتمویل الارهاب رقم (39) لسنة 2015 وقانون البنک المرکزی العراقی رقم (82) لسنة 2017، رغم اعلان الحکومات المتعاقبة بمحاربتها للفساد، وبالتالی یصعب على الحکومة القضاء علیه بشکل کامل، إذ ان هذا الکم من الفساد واسالیبه تغلغل فی اروقة الوزارات فی العراق لیکون مدعاة کبرى لتفعیل النصوص العقابیة لمکافحة هذه الآفة وحث الاجهزة الرقابیة فی کافة الوزارات على الاضطلاع بدورها فی محاربة ظاهرة الفساد. وتُعدّ مکافحة الفساد من قبل الأجهزة الرقابیة مسألة حیویة فی النظم السیاسیة والاقتصادیة فی کافة بلدان العالم ومنها العراق الذی وضع اجهزة رقابیة تصدت لهذه الآفة المتأصلة فی منذ نشأت دولة العراق الحدیث فی عام 1921، وتباین تطورها وتأثیرها فی البناء السیاسی للنظم السیاسیة العراقیة المتعاقبة، وصولاً الى عام 2003 وما تلا ذلک من سقوط النظام السیاسی وقیام نظام سیاسی دیمقراطی تعددی واقرار دستور دائم فی عام 2005 , الا ان النظام الجدید واجه تحدیات عدیدة اختلف فی شدتها وخطورتها وکان الفساد أحد اهم هذه التحدیات، وأن أهم مخاطر الفساد على المستوى المحلى تتمثل فی إهدار الأموال العامة، وسوء تخصیص الموارد وإمکانات التنمیة فی الوحدات المحلیة، وعدم کفاءة الخدمات العامة المقدمة للمواطنین، وإضعاف المناخ الاستثماری، وانخفاض النمو الاقتصادی وقد صنف الکثیر من الباحثین والدارسین الفساد إلى عدد من الاشکال والمظاهر السلوکیة.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173507_9986a40aba4509bc8351356360ddf0ec.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201The constitutional rights of parents "A study on the basis of the Constitution of the Republic of Iraq for the year 2005"الحقوق الدستوریة للوالدین " دراسة فی ضوء دستور جمهوریة العراق لسنة 2005411431173508ENAhmed Fadel Mohammed Al-SaffarJournal Article20220405God (Almighty) has imposed the greatest rights and enjoined the highest levels of respect for parents, because they represent a great role in raising children and building the nucleus of a good family, which in turn contributes to the goodness and interest of society.From this point of view, the Iraqi legislator attached importance to the parents and imposed on them constitutional rights over the children that are consistent with their great status.لقد فرض الله سبحانه وتعالى أعظم الحقوق وأوجب أسمى درجات الإحترام للوالدین، وذلک لما یمثّلانه من دور عظیم فی تربیة الأولاد وبناء نواة الأسرة الصالحة وما یساهم بدوره فی صلاح ومصلحة المجتمع ,فمن هذا المنطلق أولى المشرّع العراقی أهمّیته بالوالدین وأوجب لهما حقوقاً دستوریّة على الأولاد تنسجم مع منزلتهم العظیمةhttps://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173508_1ab42965c3da5b6ab075bd98b0694353.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201Acceptance of the representative risks of the performer - the actor - and its impact on civil responsibility A comparative studyقبول المخاطر التمثیلیة لفنان الأداء- الممثل- وأثره فی المسؤولیة المدنیة دراسة مقارنة432463173509ENDlawar Saleh MahmoudJournal Article20220405Acceptance of the representative risks of the performing artist” the actor" is the material, physical or moral loss that may be sustained by the actor as a result of his performance fulfilling his obligations under the contract concluded between him and the director , and accepting these risks undoubtedly has an impact on the civil liability of the director; consequently , the rights of the performing artist”actor" which are represented in compensation arising from the damages suffered by the actor , regardless of the damages material.قبول المخاطر التمثیلیة لفنان الأداء” الممثل” هی الخسارة المادیة والجسدیة أو المعنویة من الممکن ان تلحق بالممثل نتیجة قیامه بأداء الالتزامات المترتبة على عاتقه بموجب العقد المبرم بینه وبین المخرج، وإن قبول هذه المخاطر دون شک یکون له تأثیر على المسؤولیة المدنیة التی تقع على عاتق المخرج، وبالتالی على حقوق الفنان الأداء” الممثل" المتمثلة بالتعویض الناشئ عن الأضرار التی تلحق بالممثل، سواء أکانت الاضرار مادیة أو معنویةhttps://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173509_f23c386e8bbe4d7eb33c8688f1f23c72.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201Peaceful coexistence towards an approach to reject hate and its discourseالتعایش السلمی نحو مقاربة لنبذ الکراهیة وخطابها464481173510ENRana Ali Al-ShujairiJournal Article20220405Between respect for diversity, pluralism, difference and human understanding of the other, partner in the homeland, differing in belief, or other in nationalism, hate speech incites a state of rejection, exclusion and marginalization towards the other, by perpetuating discrimination and undermining basic rights - such as justice, equality and freedom of thought - and incitement to violence and extremism And in a way that leads to the withdrawal of the other from public life and the cessation of playing a positive role and replacing it with a negative role, causing more rifts and schisms, civil wars, separatist calls, and eroding political stability.مابین احترام للتنوع والتعدد والاختلاف والفهم الإنسانی للآخر الشریک فی الوطن المختلف فی المعتقد أو المغایر فی القومیة یبث خطاب الکراهیة حالة من الرفض والإقصاء والتهمیش تجاه الاخر عبر تکریس التمییز وتقویض الحقوق الأساسیة- کالعدالة والمساواة وحریة الفکر- والتحریض على العنف والتطرف وبصورة تؤدی إلى انسحاب الاخر من الحیاة العامة والتوقف عن لعب دور ایجابی واستبداله بدور سلبی مسببا" لمزید من التصدع والانشقاق والحروب الأهلیة والدعوات الانفصالیة وتشضی الاستقرار السیاسی .https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173510_0a270a49df7c7070396a4ddc62cafca4.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201The Role of Domestic Law Principles in the Development of International Lawدور مبادىء القانون المحلی فی تطویر القانون الدولی482505173511ENIssa Mahmoud ObaidJournal Article20220405International law may be exposed to legal loopholes that express areas in which the law is not sufficient to rule the case, which raises the possibility of resorting to the general principles of law, as a distinct source of international law based on the presumed will of the majority of countries, as it expresses the general trend of commitment to what is included in legal systems .It is a rule of law, and thus can become a part of the international legal system. And that is after acknowledging it as a source, which is preceded by its recognition by the general local systems of countries, and thus it contributes a prominent and important role in developing the rules of public international law in general, and international criminal law in particular. It is applied, in particular, by the internal judiciary to individuals when they commit crimes internal or of an international character, and then it can be transferred to the scope of the international judiciary in order to extract international rules from them based on the general trend in the criminal legislation of different countriesقد یعتری القانون الدولی ثغرات قانونیة تعبر عن مجالات یکون فیها القانون غیر کافٍ لحکم القضیة، الامر الذی یطرح امکانیة اللجوء إلى المبادئ العامة للقانون, بوصفها مصدراً متمیزاً للقانون الدولی تقوم على أساس الارادة المفترضة لغالبیة الدول, کونها تعبر عن الاتجاه العام للالتزام بما تتضمنه الانظمة القانونیة المحلیة من قواعد، وبذلک یمکن ان تصبح جزاءاً من النظام القانونی الدولی. وذلک بعد الاقرار لها بصفة المصدر والذی یسبقه الاعتراف بها من عموم الانظمة المحلیة للدول، وهی بذلک تسهم بدور بارز وهام فی تطویر قواعد القانون الدولی العام بشکل عام, والقانون الدولی الجنائی بشکل خاص: کونها تطبق وبصفه خاصة من قبل القضاء الداخلی على الافراد عند ارتکابهم جرائم داخلیة او ذات صفة دولیة، ومن ثم یمکن نقلها إلى نطاق القضاء الدولی لیتم إستخلاص قواعد دولیة منها,فلا تقتصر وظیفة المبادئ العامة للقانون على التفسیر أو التکمیل فهی فی محصلة نهائیة تهدف إلى تطویر قواعد القانون الدولی بشکل عام وتعدیل وتطویر النظام الجنائی الدولی بشکل خاص وذلک انطلاقاً من الاتجاه العام فی التشریعات الجنائیة لمختلف الدول.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173511_d60bd053e9b7bbfedabd6146e2f762da.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201Judicial oversight of the proportionality between crime and disciplinary punishmentالرقابة القضائیة على التناسب بین الجریمة والعقوبة التأدیبیة دراسة مقارنة506531173512ENMustafa Rasull HusainRezan Saeid Hama SharifJournal Article20220405Proportionality in the field of disciplinary punishment means a restriction of the freedom of the disciplinary authority to impose punishment. The penalty shall be unlawful if it exceeds the reasonable limit, and the administration must impose the penalty in proportion to the act committed in violation of the law by the public servant. And the discipline of the public servant is one of the important matters in the field of civil service, as it is an effective way to prevent the employee from being negligent in performing his work and putting an end to the mistakes committed by him. Chief among them is judicial oversight. The principle of proportionality is considered one of the general legal principles, the administrative judiciary monitors the behavior of the administration when it imposes a disciplinary penalty and the extent to which the proportionality between the act committed and the imposed penalty is achieved. This oversight is considered an important guarantee of the guarantees established for the public employee, and it is one of the necessary principles to achieve the principle of legality that requires respect for the law. The administrative judiciary abolished the penalty because it was not commensurate with the act committed by the employee.التناسب فی مجال العقوبة التأدیبیة، یعنی تقیید حریة السلطة التأدیبیة فی فرض العقوبة، وتکون العقوبة غیر مشروعة إذا جاوزت حد المعقول ویجب على الإدارة اتخاذ اجراءات (فرض العقوبة) متناسبة مع الفعل المرتکب المخالف للقانون من قبل الموظف العام، وان انضباط الموظف العام یعد من الأمور الهامة فی مجال الوظیفة العامة، لکونه وسیلة فعالة لمنع تهاون الموظف فی اداء اعماله ووضع حد للاخطاء المرتکبة من قبله والهدف من ذلک ضمان حسن سیر الإدارة العامة وذلک لا یعنی اطلاق سلطة الإدارة فی توقیع العقوبة وانما هی محاطة بضمانات عدة على راسها الرقابة القضائیة علیها، ویعتبر مبدأ التناسب من مبادئ القانون العام وهو مبدأ یتم التأکید علیه کل یوم فی المجالات الجدیدة والذی یطبقه القضاء بصددها، وآخرها مجال التناسب بین العقوبة التأدیبیة والخطأ الوظیفی المرتکب، والقضاء الإداری یقوم بالرقابة على تصرف الإدارة عند فرضها للعقوبة التأدیبیة ومدى تحقق التناسب بین الفعل المرتکب والعقوبة المفروضة، وتعتبر هذه الرقابة ضمانة مهمة من الضمانات المقررة للموظف العام أثناء مساءلته تأدیبیا، وتعد من المبادئ الضروریة لتحقق مبدأ المشروعیة الذی یتطلب احترام القانون بمعناه الواسع، فإن للقضاء الإداری الغاء العقوبة لعدم تناسبه مع الفعل المرتکب من قبل الموظف.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173512_225e1b189b5d9c6660acc475191535c9.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201The impact of intellectual trends on political rights and the origins of the system of government in the constitutions of Islamic countries (a comparison between Iran and Egypt) Quoted)أثر الاتجاهات الفکریة فی الحقوق السیاسیة و اصول نظام الحکم فی دساتیر الدول الاسلامیة ( مقارنة بین ایران ومصر) (مستل)532577173513ENAbed Khaled RasoolNajmuddin Faris HassanJournal Article20220405The research presents a main hypothesis, that intellectual trends have a significant impact on the definition and classification of political rights and the origins of the system of government and their formulation in the constitutions of Islamic countries. The different intellectual trends in terms of content apply political rights and the principles of the system of government in the constitutions of Islamic countries. It is the product of the transformation and change of societies in terms of social, cultural and economic terms, with the transformation and intellectual progress in them, and their formulation according to their societies.البحث یقدم فرضیة رئیسیة، أن للأتجاهات الفکریة أثراً کبیراً فی تعریف و تصنیف الحقوق السیاسیة و اصول نظام الحکم وصیاغتها فی دساتیر الدول الاسلامیة. أن الأتجاهات الفکریة المختلفة من ناحیة المضمون تطبیق الحقوق السیاسیة و اصول نظام الحکم، فی دساتیر الدول الاسلامیة. وهی نتاج تحول وتغییر المجتمعات من الناحیة الإجتماعیة والثقافیة والإقتصادیة، مع ذلک تحول والتقدم الفکری فیها، وصیاغتها حسب مجتمعاتهماhttps://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173513_4f1dd6ae1a8798be23a62b491124e58c.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201Trends In The International Law Of Electronic Espionage Quotedالاتجاهات الجدیدة فی القانون الدولی للجوسسة الالکترونیة(مستل)578620173514ENTalaat Jiyad Legy Al HadidiSaad Ahmed Medan Al-MafrajiJournal Article20220405الجوسسة فی زمن السلم قدیمة قدم البشریة, اما الجوسسة الالکترونیة فإنها تماماً مثل نظیرتها التقلیدیة, تنطوی على عملیات اقتحام غیر مصرح بها, ویتم استغلال على سبیل المثال نقاط الضعف الامنیة لکی تتجاوز الخوادم المشفرة والوصول الى البیانات التابعة للدول والشرکات والسفارات والوکالات الحکومیة وحتى الافراد, واحد الاختلافات الرئیسیة عن الجوسسة التقلیدیة هی الاستقلالیة الجغرافیة والمادیة العالیة التی تتمتع بها الجوسسة الالکترونیة, ذلک یعنی انه فی حالة الجوسسة على بیانات وکالة تابعة لدولة اخرى ؛ لیس هناک حاجة الى وجود شخص مادی او جهاز فی الحالة المستهدفة, ویستخدم بدلاً من ذلک الاوامر الصادرة من ای مکان وبالتالی یمکن ارتکاب اعمال الجوسسة الالکترونیة بغض النظر عن حدود الدولة . Espionage in peacetime is as old as humanity, and electronic espionage, just like its traditional counterpart, involves unauthorized intrusions, and security vulnerabilities are exploited, for example, to bypass encrypted servers and access data belonging to countries, companies, embassies, government agencies and even individuals, one The main differences from traditional espionage are the high geographical and physical independence that electronic espionage enjoys, which means that in the case of espionage on the data of an agency of another country; There is no need to have a physical person or device in the target state, and instead uses orders issued from anywhere and thus electronic espionage can be committed regardless of state borders.The emergence of electronic espionage has changed the picture and turned to espionage with economic motives as it is related to national security, and the current reality in which countries live has proven that information at times has a degree of confidentiality required, which results in its circulation, theft, tampering, transmission and spread of a kind There are risks, and the importance of this information varies, as not all of them are of equal importance, because if some of them are transmitted to others, they will result in severe damage. Computers backed by electronic infrastructure located within the territory of another state lead to a violation of the rule of territorial sovereignty, and it is also a violation of the principle of non-interference in the internal affairs of states, regardless of whether that electronic infrastructure is operated by state agencies or private actors, and therefore The rule of regional sovereignty provides an important and powerful source of legal protection against electronic espionage.الجوسسة فی زمن السلم قدیمة قدم البشریة, اما الجوسسة الالکترونیة فإنها تماماً مثل نظیرتها التقلیدیة, تنطوی على عملیات اقتحام غیر مصرح بها, ویتم استغلال على سبیل المثال نقاط الضعف الامنیة لکی تتجاوز الخوادم المشفرة والوصول الى البیانات التابعة للدول والشرکات والسفارات والوکالات الحکومیة وحتى الافراد, واحد الاختلافات الرئیسیة عن الجوسسة التقلیدیة هی الاستقلالیة الجغرافیة والمادیة العالیة التی تتمتع بها الجوسسة الالکترونیة, ذلک یعنی انه فی حالة الجوسسة على بیانات وکالة تابعة لدولة اخرى ؛ لیس هناک حاجة الى وجود شخص مادی او جهاز فی الحالة المستهدفة, ویستخدم بدلاً من ذلک الاوامر الصادرة من ای مکان وبالتالی یمکن ارتکاب اعمال الجوسسة الالکترونیة بغض النظر عن حدود الدولة .کما ان ظهور الجوسسة الالکترونیة قد غیرت الصورة وتحولت الى الجوسسة بدوافع اقتصادیة باعتبارها ذات صلة بالأمن القومی, واثبت الواقع الحالی الذی تعیشه الدول ان المعلومات فی بعض الأوقات یکون لها قدراً من السریة المطلوبة, والذی یترتب على تداولها أو سرقتها أو العبث بها أو انتقالها وانتشارها نوع من المخاطر, وتتفاوت اهمیة تلک المعلومات کونها لیست کلها على نفس الدرجة من الاهمیة, لان البعض منها اذا انتقلت للغیر ینتج عنها اضراراً شدیدة, ولا یتصور هذا الفرض الاخیر الا اذا کانت المعلومة تشکل خطراً على الأمن القومی للدولة, وان العملیات الالکترونیة التی تخترق شبکات وانظمة الحواسیب المدعومة بالبنیة التحتیة الالکترونیة الموجودة داخل اراضی دولة اخرى تؤدی الى انتهاک قاعدة السیادة الاقلیمیة, کما انها تعد خرقاً لمبدأ عدم التدخل فی الشؤون الداخلیة للدول, بغض النظر عما اذا کانت تلک البنیة التحتیة الالکترونیة یتم تشغیلها من قبل اجهزة الدولة او الجهات الفاعلة الخاصة, وبالتالی فإن حکم السیادة الاقلیمیة یوفر مصدراً مهماً وقویاً للحمایة القانونیة ضد الجوسسة الالکترونیة .https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173514_c9d86635d2f02796517e3cd282472f95.pdfKirkuk UniversityJournal of college of Law for Legal and Political Sciences2226-458211issue 40 part 120220201Methods of international organizations in peacebuilding operations Quotedأسالیب المنظمات الدولیة فی عملیات بناء السلام(مستل)621649173515ENBurhan Ali MuhammedAndam Jihad JabbarJournal Article20220405The topic of the methods of international organizations in peace building operations discusses a range of efforts and methods that international organizations undertake with local governments and conflict parties on the one hand, and on the other hand with international, regional and local organizations in a joint cooperative framework, and international organizations differ in terms of competence, work mechanisms and service provision. However, they share a framework of complementarity of roles to achieve one goal, which is to activate peace building arrangements in post-conflict areas within the framework of supporting peace building in pursuit of international peace and security.یتناول موضوع أسالیب المنظمات الدولیة فی العملیات بناء السلام مجموعة من الجهود والاسالیب التی تقوم بها المنظمات الدولیة مع الحکومات المحلیة واطراف النزاع من جهة، ومن جهة أخرى مع المنظمات الدولیة والاقلیمیة والمحلیة فی إطار عمل تعاونی مشترک، وتختلف المنظمات الدولیة من خلال الاختصاص وآلیات العمل وتقدیم الخدمات الا انها تشترک فی إطار من تکامل الادوار لتحقیق هدف واحد وهو تفعیل ترتیبات بناء السلام فی مناطق ما بعد النزاع فی إطار دعم بناء السلام سعیا منها لتحقیق الأمن والسلم الدولیین.https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_173515_09f438f1525ec7523f9cd132f5ce30fb.pdf