@article { author = {S. Abdullah, Attia and S. Jawad, Mohamed}, title = {Enlightenment informational consumer}, journal = {Journal of college of Law for Legal and Political Sciences}, volume = {3}, number = {11}, pages = {214-247}, year = {2014}, publisher = {Kirkuk University}, issn = {2226-4582}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Enlightenment informational consumer The study focused on the image of the task of images to achieve , consumer protection, which is the weaker party in the contractual relationship is balanced economically between the edges , and practiced by almost daily , this matter has led to the need for legislation and laws to protect the consumer in the previous phase to contract for the purpose of enlightenment with the necessary information that prevents misled , and that study addressed the need for intervention and legislation texts necessary for the lighting of consumers by providing adequate information on the goods and services offered to them by professionals and what are the conditions to be met in the media , and how to achieve the necessary protection for the consumer. Anbstt study Mbgesin allocated first to define the concept of media and what are the conditions to be provided by it and we dealt with in the second part, to protect consumers from misleading advertising we dealt with the definition of Advertising and the main rules to protect consumers from misleading advertising . And concluded research conclusion included the most important findings and recommendations , which we reached .}, keywords = {Enlightenment informational,consumer}, title_ar = {التنویر المعلوماتی للمستهلک}, abstract_ar = {رکزت الدراسة على صورة مهمة من صور تحقیق وحمایة المستهلک والذی یمثل الطرف الضعیف فی العلاقة التعاقدیة غیر المتوازنة اقتصادیا بین اطرافها ، والتی یمارسها بشکل یومی تقریبا ، هذا الامر قاد الى ضرورة وجود تشریعات وقوانین تحمی المستهلک فی المرحلة السابقة على التعاقد لغرض تنویره بالمعلومات اللازمة التی تمنع تضلیله ، وعلى ذلک تناولت الدراسة ضرورة التدخل وتشریع النصوص اللازمة لانارة المستهلکین بتوفیر المعلومات الکافیة عن السلع والخدمات المعروضه علیهم من قبل المحترفین وما هی الشروط اللازم توفرها فی الاعلام , وکیفیة تحقیق الحمایة اللازمة للمستهلک.انبسطت الدراسة على مبحثین خصصنا الاول لتحدید مفهوم الاعلام وما هی الشروط الواجب توفرها فیه وتناولنا فی المبحث الثانی حمایة المستهلک من التضلیل الاعلانی تناولنا فیه تعریف الاعلان والقواعد الرئیسیة لحمایة المستهلک من الاعلانات المضلله .واختتمنا البحث بخاتمة تضمنت اهم النتائج والتوصیات التی توصلنا الیها.}, keywords_ar = {التنویر المعلوماتی,المستهلک}, url = {https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_95942.html}, eprint = {https://jclaps.uokirkuk.edu.iq/article_95942_f9aab910ffe98d7467ecd96b20903a2f.pdf} }